Direct naar content
Artikel InnerAktie

Bernadette Leeuwenberg, Shirley van den Kolk en Dian Schot

De steeds krapper wordende arbeidsmarkt is een grote uitdaging voor veel werkgevers. Waar haal je geschikt personeel vandaan? En hoe behoud je personeel voor jouw organisatie? Maar er zit misschien wel een gouden randje aan het probleem van personeelsschaarste. Veel mensen die voorheen aan de kant bleven staan, bijvoorbeeld door een arbeidsbeperking of persoonlijke omstandigheden, komen nu wel in beeld bij werkgevers. Zij krijgen, soms na lange tijd, een kans om te laten zien dat zij minstens zo waardevol zijn voor een bedrijf als ieder ander. En met wat extra hulp, begeleiding en vooral veel persoonlijke aandacht blijkt dat bijna altijd het geval. In jargon: onbenut arbeidspotentieel wordt steeds meer benut.

Shirley van den Kolk, eigenaar van coachings- en trainingsbureau Inner-Aktie werkt al geruime tijd samen met bedrijfsadviseur Bernadette Leeuwenberg en werkmatcher Dian Schot van WerkgeversServicepunt Midden-Utrecht en gemeente Utrecht. Samen helpen zij kandidaten aan een duurzame plaatsing bij een bedrijf. In dit geval is dat vervoerder Willemsen – De Koning die Utrechtse kandidaten aanneemt in de functie chauffeur leerlingenvervoer. Willemsen – De Koning verzorgt in Utrecht het dagelijkse vervoer van kinderen met een beperking, die dat niet zelfstandig kunnen, van en naar school.

_1110613

Theorieles

Ik vervoer

Daar gaat een heel traject aan vooraf. Shirley: ‘Ik kwam in mijn werk veel mensen tegen die ik zó als chauffeur leerlingenvervoer zou aannemen. Ze waren zo gemotiveerd, hadden de nodige social skills en waren uit het juiste hout gesneden voor dit werk. Maar de benodigde mbo 2-diploma bleek voor hen lastig te halen. Toen ontstond het idee voor de opleiding ‘Ik Vervoer’. Met die opleiding haal je ook dat vereiste mbo 2-papiertje, maar wij begeleiden mensen veel intensiever dan de begeleiding die een reguliere beroepsopleiding kan bieden. We begeleiden ze tot in de kleinste details, tot praktische zaken als kinderopvang aan toe, twintig weken lang.’

Bernadette: ‘We zijn met Shirley samen gaan werken omdat dit traject onze kandidaten overzicht geeft, en een hele goede kans om te slagen. Er komt namelijk zo veel bij kijken. Niet alleen de lesstof is ingewikkeld, onze kandidaten moeten daarnaast heel veel regelen: behalve de opleiding zelf, gaat het om het aanvragen van een tijdelijke taxi-pas, een verklaring omtrent gedrag (VOG), een medische keuring, en ook nog een CBR-examen. Dat blijkt teveel voor onze mensen, die vaak ook andere problemen aan hun hoofd hebben, waardoor velen afhaakten. En weer een illusie armer waren.’

Wij proberen mensen écht te zien, we leggen de figuurlijke warme deken om ze heen. En natuurlijk hebben ze hun eigen verantwoordelijkheid: je moet je huiswerk maken, op tijd komen, enzovoort. Maar wij zijn er om ze te helpen bij iedere stap
Shirley

Een streepje voor

Shirley: ‘Wij proberen mensen écht te zien, we leggen de figuurlijke warme deken om ze heen. En natuurlijk hebben ze hun eigen verantwoordelijkheid: je moet je huiswerk maken, op tijd komen, enzovoort. Maar wij zijn er om ze te helpen bij iedere stap.’

Hulp bij persoonlijke problemen, het is al even genoemd. Vaak hebben mensen minstens zo veel begeleiding nodig op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, als vakkennis. Mensen die lang uit de roulatie zijn, blaken vaak niet van het zelfvertrouwen, zitten soms in een isolement en het is voor hen heel spannend om weer deel te nemen aan het ‘maatschappelijk verkeer’. Werken aan persoonlijke ontwikkeling is minstens zo belangrijk om met succes weer een plaatsje in de samenleving te vinden.

Shirley: ‘Precies vanuit dat oogpunt heb ik mijn methodiek geschreven. De kern: ‘ik ben’, ‘ik word’, ‘ik ga’. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je je innerlijk voldoende op orde hebt, je praktische zaken hebt aangepakt, dat je dan bijna vanzelf in actie komt. En op dat punt aangekomen, houd je over het algemeen meer van jezelf dan voorheen en gun je jezelf meer dan een bijstandsuitkering.’

Dian: ‘En dat merken wij. Ik zie dat mensen echt opbloeien. ‘Oh, ik zit niet meer de hele dag voor de tv, ik zíe weer mensen!’ En ze vinden zelfs de ruimte om niet alleen zichzelf, maar ook anderen in de groep te helpen, als dat nodig is. Ze komen uit hun isolement, bouwen een eigen netwerk op. Met het grote aantal mensen dat wij als werkmatchers richting werk begeleiden, kunnen wij onmogelijk iedereen die intensieve begeleiding bieden. Daarom zijn wij blij met de samenwerking met Shirley.’ Ook de werkgever, Willemsen – De Koning, gelooft in de samenwerking. Er zijn al tientallen kandidaten op deze manier aan de slag gegaan. Al tijdens de opleiding, wanneer ze een tijdelijke taxi-pas hebben behaald, gaan ze in dienst bij de werkgever. De gemeente betaalt de opleiding. ‘Hoe mooi is het dat je als gemeente mensen vanuit de uitkering een opleiding kunt aanbieden en ze direct laat doorstromen naar een echt arbeidscontract, in dit geval leerlingenvervoerder.’

Bang dat de interesse in deze doelgroep afneemt wanneer de arbeidsmarkt weer aantrekt en er misschien meer concurrentie komt, zijn Shirley, Dian en Bernadette niet. ‘Als er namelijk iets is wat onze mensen onderscheidt, dan is het hun enorme loyaliteit, én hun trots dat ze dit mooie werk kunnen doen. Wat dat betreft hebben ze echt een streepje voor.’

Busbegeleider

Sterker nog, de samenwerking wordt op dit moment nog verder uitgebreid. Door het grote tekort aan chauffeurs wordt er veel flexibiliteit van de chauffeurs gevraagd. Ze zitten vaak nu eens op die route, dan weer op een andere. Voor de kinderen is dit niet optimaal, die hebben behoefte aan structuur, een vast gezicht dat ze brengt en haalt. Daarom is er, in samenwerking met een aantal scholen, budget vrijgemaakt voor een nieuwe functie: busbegeleider. Een busbegeleider werkt naast de chauffeur, heeft altijd een vaste route en begeleidt dus altijd dezelfde kinderen van deur-tot-deur. De kinderen, en hun ouders, vinden een vertrouwd gezicht heel belangrijk. Inner-Aktie leidt sinds kort ook mensen op voor die functie. En voor die functie ligt de lat net wat lager: kandidaten hebben daarvoor immers geen rijbewijs nodig.

Aan het eind van het gesprek filosoferen Dian, Bernadette en Shirley nog wat over de toekomst. ‘Waarom niet zo’n soort traject, maar dan lós van de branche waarin iemand wil werken. Voor iedereen die wel een zetje kan gebruiken op weg naar opleiding en werk, in welke richting dan ook?’ En laat dat nu al bestaan, zegt Shirley lachend: de trainingsmodule ‘Ik ben’. Want daar gaat het uiteindelijk om, ze moeten weer ontdekken wie ze echt zijn, wat hun talenten zijn. Er moet iets ‘áán’ bij de mensen en dan is er ineens heel veel mogelijk.