Direct naar content

Buurten is een uniek horecaconcept in Utrecht met inmiddels vier vestigingen. Zoals alle horeca heeft Buurten een zwaar jaar achter de rug, niet in de laatste plaats op personeelsgebied. Sinds maart 2020 is er een hoop gebeurd: een lockdown in maart, heropening in de zomer, weer een sluiting in het najaar en na ruim een half jaar dicht, mochten op 28 april de terrassen weer voorzichtig open. Claudia van der Hoeven, HR-manager, blikt terug op een veelbewogen jaar.

Buurten is laagdrempelig en is een soort ‘huiskamer’ in de wijk, waar je terecht kunt voor een kop koffie, lunch of diner en in een aantal vestigingen ook kunt vergaderen. Buurten verbindt zich graag aan sociale activiteiten in de buurt en werkt veel samen met de gemeente. Zo maakt de vestiging in Leidsche Rijn onderdeel uit van de bibliotheek (Buurten in de Bieb) en is vestiging Buurten in de Fabriek gevestigd in de oude Cereol-fabriek, waar onder meer ook een school, theater en sportzaal aanwezig is.

Behalve een hart voor de buurt heeft Buurten ook een hart voor zijn medewerkers. Dat kwam goed van pas toen in maart 2020 de coronacrisis toesloeg, die ook Buurten hard raakte. Oprichters en eigenaars Erik Derksen en Bob Gijsberts hadden net – op 17 februari – een vierde vestiging geopend in winkelcentrum De Gaard, waarin zij veel geld hadden geïnvesteerd.

cvdh1

Muurtjes schilderen

Tijdens de eerste lockdown ging het vaste personeel, zoals bij zoveel horecaondernemers, aan de slag met de grote schoonmaak, klusjes en voorbereidingen op heropening in ‘het nieuwe normaal’. Maar de sluiting duurde langer en langer en op een gegeven zijn alle muurtjes wel geschilderd. Medewerkers kwamen thuis te zitten en het welzijn van de collega’s werd merkbaar minder, horecamensen zitten immers niet graag stil. Claudia: “Toen kwam de heropening op 1 juni. Iedereen was blij, maar het was ook wel heel spannend. Het was te merken dat de lockdown er behoorlijk had ingehakt bij iedereen. En we voelden de dreiging van een nieuwe sluiting al aankomen, ruim voor 16 oktober, de dag dat die sluiting er ook echt kwam. In de periode ervoor gingen we al nadenken: wat kunnen we straks nog meer doen voor onze mensen? Ik las de koppen in de krant dat verschillende sectoren, zoals de logistiek, juist op zoek waren naar mensen. Kunnen we daar niet iets nuttigs mee doen, vroegen we ons af. Wij hebben straks juist mensen over.”

schilderen
bieb

Netwerken

Buurten is heel actief in verschillende wijken en in netwerken, waaronder Overvecht Werkt. Daar ontmoette Claudia eerder al Christian van Beek, bedrijfsadviseur bij het WSP. Claudia: “Ik heb Christian gewoon opgebeld, de situatie uitgelegd, we hebben ideeën uitgewisseld en Christian zei, ‘Ik denk dat we hier wel wat mee kunnen, dit gaan we uitzoeken!’ Christian heeft toen de kaders uitgezet, waarbinnen het voor ons mogelijk werd om onze medewerkers tijdelijk ergens anders te laten werken. Een hele mooi samenwerking, die ons erg heeft geholpen, zowel financieel als bij het ondersteunen van ons personeel. Vervolgens zijn we aan het bellen geslagen met uitzendbureaus, bedrijven en andere partijen om iedereen te laten weten dat wij een mooie club capabele mensen hebben die graag aan de slag gaan.”

Door de gezamenlijke inspanning van Claudia en WSP is een hoop bereikt. Zo is een aantal medewerkers uit de bediening aan de slag gegaan als gastvrouw/gastheer bij bibliotheken in Zeist, Bilthoven en Soest. Claudia: “Bibliotheken maken de laatste jaren een verandering door naar meer klant- en servicegerichtheid. De inzet van onze mensen sloot daar prachtig bij aan, ze gaven de bieb echt een andere sfeer. Zo lukte het ons toch om wat geld binnen te brengen en een aantal collega’s aan het werk te houden. De basis is gelegd door de samenwerking met Christian en collega’s van het WSP: zij maakten de juridische en financiële kaders, stelden modelovereenkomsten vast. En vervolgens kon ik zelf verder aan de slag. Zo zijn er ook collega’s aan de slag gegaan bij PostNL, bij het wegwerken van duizenden brievenbus-pakketjes in de drukke decembermaand en hebben anderen ontelbare rode kerststerren ingepakt in opdracht van de PostcodeLoterij. Niet allemaal even leuk werk, maar toch. Ook andere horecaondernemers zijn de constructies gaan gebruiken die wij hebben bedacht. Helaas is het moeilijk om iedereen aan het werk te houden nu de sluiting al een half jaar duurt.”

Vangnet

“Een tweede spoor dat we samen met WSP zijn ingeslagen was voor de groep oproepkrachten, die we ook niet zomaar wilden wegsturen. Ook die groep wilden we goede ondersteuning bieden. Die groep zijn we persoonlijk gaan begeleiden. We hebben ze gevraagd: wie ben, wat wil je, wat kan je? Hun profielen hebben we aangeboden bij het WSP. Het WSP heeft samen met het UWV vervolgens speciaal voor deze groep ondersteuning-op-maat aangeboden, inclusief een webinar. Dit was te gek, want enerzijds waren we bezig met mensen actief naar ander werk te begeleiden, anderzijds hebben we collega’s ook kunnen uitleggen, ‘jongens, er is een vangnet, maak er gebruik  van als het moet.’ Zo hebben we bij veel mensen de paniek kunnen wegnemen. Het UWV heeft tijd gemaakt voor onze mensen en in een-op-een gesprekken verder geholpen. Veel mensen hebben zo iets anders gevonden, bijvoorbeeld bij de Jumbo en de DHL. Anderen konden tijdelijk terugvallen op WW of de bijstand, ook daarin werden ze goed begeleid.”

Buurten
Buurten3

Op weg naar de opening

Op 28 april, ruim een jaar na de eerste sluiting, opent Buurten voorzichtig weer zijn deuren, of eigenlijk terrassen. Met de voorbereiding hierop is het bedrijf al maanden eerder begonnen. Claudia: “In januari zijn we gestart met ‘afstemmingsgesprekken’, bottom-up in plaats van top-down, en hebben we onze medewerkers gevraagd ‘Hoe kunnen we straks open op ‘ons best’?’ Met andere woorden: welke zaken dienen wij als werkgever te organiseren om van Buurten een nog fijnere plek voor onze medewerkers en onze gasten te maken? Onze medewerkers weten immers het beste wat onze gasten willen, waar we kunnen verbeteren? We zijn bij verrast met alle ideeën; van menusuggesties tot aanpassing van de indeling van het restaurant, inrichtingssuggesties en nieuwe drankjes. Echt heel waardevol! Veel ideeën hebben wij de afgelopen tijd verder uitgewerkt en geïmplementeerd. Zo hebben we ons echt samen voorbereid op de heropening. Verder hebben wij, overigens tevens een idee van een van de medewerkers, weer ons Buurten-fit programma opgestart. Twee tot drie keer per week komen we in kleine groepjes buiten samen om te sporten. Zo zijn we weer helemaal klaar voor kilometers op het terras, uren achter het fornuis en zware dienbladen tillen!”

Meer informatie over Buurten:

Meer informatie over collegiale in- en uitruil via: MiddenUtrechtWerktDoor

Neem contact op met een bedrijfsadviseur van WSP