Direct naar content

Teamflex Personeelsdiensten, een uitzend- en detacheringsbureau op het gebied van transport en logistiek, heeft al jaren te maken met een krappe arbeidsmarkt. Goede chauffeurs liggen niet voor het oprapen. De keuze om mee te doen met de pilot van het matchingsplatform HalloWerk in Utrecht was dan ook snel gemaakt. Vooral toen duidelijk werd dat je hiermee een extra wervingskanaal krijgt, zélf kunt zoeken en de kandidaten ook zélf kunt benaderen. Enthousiast dook Teamflex in de wereld van HalloWerk, samen met de bedrijfsadviseur van WerkgeversServicepunt Midden-Utrecht. Deze energie lijkt zijn vruchten al af te werpen; want nog maar net begonnen en de eerste werkzoekende is, via het platform, al aan de slag gegaan voor Teamflex.

HalloWerk is een matchingsplatform van de gemeente dat werkzoekenden en werkgevers direct met elkaar in contact brengt. Via zelfservice waar mogelijk en met ondersteuning van de gemeente waar nodig. Zo vinden werkzoekenden sneller werk en worden vacatures sneller vervuld.

Harm Nap (vestigingsmanager) en Fabian van der Neut (intercedent) vertellen over hun ervaringen met HalloWerk bij Teamflex Personeelsdiensten in Utrecht.
Harm Nap : “Teamflex richt zich op alle functies in het logistieke proces, van orderpickers tot heftruckchauffeurs en administratief personeel, maar de nadruk ligt op chauffeurs. Bijzonder aan ons bedrijf is dat wij een eigen opleidingstraject hebben, met eigen instructeurs en drie eigen vrachtwagens:  STAN-opleidingen.

“Wij bieden opleidingstrajecten voor kandidaat-chauffeurs van zes tot negen maanden. Vaak werken ze daarnaast ook via ons en groeien daarna door. We hebben nu bijvoorbeeld een opdrachtgever in Woerden die IKEA-meubelen thuisbezorgt en op zoek is naar bijrijders. Deze bijrijders werken vier dagen en hebben daarnaast tijd om hun C-rijbewijs te halen. Om zo door te groeien naar C-chauffeur of zelfs CE chauffeur. Dat hoeft niet altijd bij dezelfde opdrachtgever, maar dat is natuurlijk wel wat we het liefste willen. Tijdens de hele opleiding zijn ze in principe bij ons onder contract. Soms loopt dat door en dan detacheren we ze na de opleiding, maar we zien vaak dat mensen na verloop van tijd worden overgenomen en onder contract bij de opdrachtgever komen.”

Zélf kijken en zélf contact opnemen, wanneer het ons uitkomt

Fabian van der Neut legt uit waarom hij zo enthousiast is over HalloWerk: “Wij hebben structureel veel vacatures voor CE-Chauffeurs. Daarover heb ik vaak contact met het WerkgeversServicepunt. Ik kijk dan samen met de bedrijfsadviseur of we een mooie plek kunnen creëren voor mensen voor wie het lastig is een passende baan te vinden.

Tot voor kort ging dat altijd als volgt: ik verzamel vacatures, stuur die richting WSP om te kijken of we een match kunnen maken met een kandidaat. En op het moment dat die er is, nemen wij – in overleg – contact op met de kandidaat en kijken we wat er mogelijk is. Sinds kort is HalloWerk er als extra instrument bij gekomen, naast het ‘gewone’ contact met bedrijfsadviseurs. Daarmee kunnen we zélf kijken of we een geschikte match kunnen maken. We gebruiken het nog maar net en dit is nu al met één kandidaat gelukt. Die is inmiddels al aan de slag, dat is een mooi succes. Je creëert dus samen een match: wij als werkgever, het WSP en de kandidaat zelf, met behulp van HalloWerk.”
Over het grootste voordeel van HalloWerk vult Harm aan: “We hoeven niet te wachten tot een bedrijfsadviseur bij WSP de match maakt. Ik kan op HalloWerk kijken wanneer het mij uitkomt en profielen van kandidaten bekijken. Een voordeel is ook dat ik buiten Utrecht kan kijken, naar andere gemeentes die meedoen. Bijvoorbeeld Rotterdam of Den-Haag; daar halen we ook wel eens kandidaten vandaan. Fijn om zo een extra mogelijkheid te hebben om mensen te werven, naast onze eigen kanalen, onze website en vacaturesites.”

Voor kandidaten met een relatief kleine afstand tot de arbeidsmarkt

Fabian: “Wij hebben heel uiteenlopende kandidaten, zowel met een grote als kleine afstand tot de arbeidsmarkt. Mensen met een relatief kleine afstand matchen we via HalloWerk, maar we vinden het ook mooi als we mensen met een wat grotere afstand aan een baan kunnen helpen.”

Nieuwsgierig geworden door collega uit Amsterdam

Teamflex is altijd op zoek naar verschillende manieren om met kandidaten in contact te komen. Harm legt uit hoe ze bij HalloWerk terecht zijn gekomen: “Een collega uit Amsterdam werkte al met HalloWerk en ik heb, nieuwsgierig geworden, contact opgenomen met mijn bedrijfsadviseur bij WSP, Stephanie Koopman. En zo zijn wij gestart met de pilotfase in Utrecht. HalloWerk heeft bovendien een maatschappelijk karakter en dat zit ook in ons bedrijfs-dna. Het plaatsen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt: daar hebben we allemaal wat aan. Hoe meer mensen aan de slag hoe beter. En hoe minder WW of bijstand we met z’n allen hoeven op te brengen, zo is het ook nog eens. Het dient dus niet alleen een maatschappelijk maar ook gewoon een commercieel en economisch doel. Zo zijn er in dit verhaal alleen maar winnaars.

Laat ons die springplank zijn naar een vaste baan

En mijn doel is daarnaast om mensen over te laten nemen op contract bij de opdrachtgever. Bij ons is het toch: stopt het werk bij de opdrachtgever, dan stopt het ook bij ons. Voor een uitzendkracht kan dat heel onzeker zijn. Laat ons die springplank zijn naar een vaste baan bij een opdrachtgever en in de tussentijd leiden wij iemand zo goed mogelijk op.”

Wilt u als werkgever meer weten over de mogelijkheden van HalloWerk voor uw organisatie. Neem dan contact op met een van onze bedrijfsadviseurs. Kijk ook op de site van HalloWerk voor meer informatie

Meer informatie over Teamflex Personeelsdiensten en STAN-opleidingen: www.teamflex.nl/over-teamflex

 

Neem contact op met een bedrijfsadviseur
Harm4
(foto: Harm Nap)
Lees ook: interview bedrijfsadviseurs WSP over HalloWerk