Direct naar content

Sinds een tijdje wordt er ook in Utrecht druk gewerkt via HalloWerk. HalloWerk is een online matchingsplatform dat werkzoekenden van gemeenten en werkgevers direct met elkaar in contact brengt. Via zelfservice, waar mogelijk, en met ondersteuning van de gemeente, waar nodig. HalloWerk is, naast nu in Utrecht, al actief in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Nieuwe dienstverlening, dus is er ook een nieuw team aan de slag gegaan: de HalloWerk-coaches.  Het team bestaat uit zes coaches, alle zes werken zij als ondersteuner bij de unit Werk. Camel Dehimi is een van hen. Hij geniet zichtbaar van het nieuwe coachen en het matchen! Is het voor jou ook een soort black box wat dit werk inhoudt? Lees dan verder en neem een kijkje achter de schermen.

De HalloWerk-coach

Als iemand een bijstandsuitkering aanvraagt, heeft hij eerst een intakegesprek met een werkmatcher. Hij kijkt of de kandidaat geschikt is voor HalloWerk. Wordt een kandidaat geselecteerd? Dan komt de HalloWerk-coach in beeld.

De kandidaat echt coachen en helpen bij het matchen

Maar wat doet een HalloWerk-coach dan en wat maakt het werk zo leuk? Camel legt het uit: “Het contact wat we hebben met kandidaten is intensief en waardevol. We ondersteunen en coachen de kandidaat. En we helpen hem ook echt bij het matchen. Superleuk, want ik kan er veel meer in kwijt; van wie ik ben en wat ik kan. Als HalloWerk coach krijg ik echt de ruimte om te ondersteunen. Daar waar de kandidaat er om vraagt, want het is zelfregie: de regie ligt bij de kandidaat zelf. We hebben het bijvoorbeeld over de vacatures die ze tegenkomen, of die wel realistisch zijn. Of we gaan het gesprek aan over een sollicitatie: waar ben je tegenaan gelopen, heb je feedback gevraagd, wat heeft het met je gedaan, hoe zou je het anders kunnen doen. Veel meer het coachende stukje dus.”

Ik zie deze capaciteiten bij je…. welke vacatures zouden nog meer bij je passen?

Camel legt uit dat HalloWerk eigenlijk voor iedereen leuker is. ”Ook de kandidaten krijgen meer ruimte. Er is minder focus op ‘algemeen geaccepteerd werk’. En er is meer ruimte voor wat ze daadwerkelijk willen, wat past bij hun capaciteiten, talenten en motivatie. Als coach houd ik in de gaten of het nog wel realistisch is, waar ze op solliciteren. Of het aanbod er wel is. Als dat niet zo is, dan bespreken we dat, bijvoorbeeld: joh ik zie deze capaciteiten bij je, wat zou je daar nog meer mee kunnen doen? Of: wat zou je nog meer willen doen, dan alleen hetgeen waar je voor gestudeerd hebt?”

De kandidaat ging zeker wat doen met deze feedback

Soms kunnen gesprekken ook heel persoonlijk worden. Camel vertelt over een kandidaat die hij laatst sprak. Het was iemand die hoge verwachtingen had van een sollicitatiegesprek, maar het niet was geworden: “tijdens ons gesprek kon ik heel goed horen dat hij wat vol van zichzelf was, bijna tot het arrogante aan toe. Wel vriendelijk en niet negatief hoor. Ik heb dat toen ook letterlijk tegen hem gezegd: jij komt op mij over dat je heel goed weet wat je wil en wat je kan. Maar ook als een tikkeltje arrogant. En volgens mij zou je dat anders kunnen doen. Want je hebt capaciteiten en kwaliteiten zat. Dat hoor ik wel” Camel vertelt over het gesprek wat toen volgde en het mooie compliment wat hij kreeg: “Ik heb hem wat tips meegegeven hoe hij het anders zou kunnen doen. Bijvoorbeeld om feedback te vragen achteraf om ervan te leren en echt te begrijpen hoe hij het anders zou kunnen doen. Hoe hij een andere insteek zou kunnen kiezen.  De kandidaat vond dit heel fijn om terug te krijgen en ging er ook zeker iets mee doen. Het mooiste was nog dat hij zei: ik vind het zo bijzonder hoe jij in 20 minuten ziet wie ik eigenlijk ben, bijna eng gewoon…”.

Soms helpt gewoon wat extra aandacht ook

Een ander onderwerp waar hij op coacht is de beschikbaarheid die de kandidaat heeft ingevuld. Als die te mager is gaat Camel gewoon het gesprek aan. Bijvoorbeeld met een vraag als: “wat maakt het nou dat je zoveel uur hebt aangegeven? Misschien gaat het zo niet lukken om de bijstand uit te komen. Of: de functie die jij zoekt is vaak voor zoveel uur, is het dan wel realistisch?” Camel legt uit dat het soms ook gewoon extra aandacht is of hulp bij bewustwording. Zo heeft hij recentelijk een kandidaat over de streep geholpen die zelf zijn kinderopvang heeft geregeld en hierdoor geen bijstand meer nodig heeft.

Dit soort vragen en onderwerpen komen allemaal aan bod tijdens de check-up gesprekken die de coaches eens per acht weken met de kandidaat hebben.

foto 2

Wij zijn er voor jou!

Camel vertelt enthousiast hoe leuk zijn werk als HalloWerk coach is en wat hij zo belangrijk vindt: “Ik hou van mensen, dus ik lees ze graag. En ik wil graag het verschil maken voor de gemeente. Als mensen Werk en Inkomen horen, dan hebben ze vaak een negatief beeld. Omdat er altijd verplichtingen aan vast zitten; altijd dat ‘moeten’, die drang en die angst die ze ervan ervaren. Het menselijke stukje is bijna niet in beeld bij mensen. En dat vind ik eigenlijk zo zonde. Want wij werken voor hen en dat wil ik ook graag uitdragen: wij zijn er voor jou! Het werk heeft voor mij veel meer inhoud en body gekregen. En we staan veel dichter bij de kandidaat!”

Eerder verschenen artikelen over HalloWerk:

Neem contact op met een bedrijfsadviseur van WSP